GRZEGORZ BIBRO

  • GOŚĆ - INNOŚĆ // Hospitality-to-the-other
  • Znaki szczęścia // Signs of Happiness__________________
  • "B"
  • Choinka / Christmas Tree
  • Ty zawsze przy mnie stój // Always, Stand By Me_________
  • Ciało w obrazie Cienia // Body in the Image of the Shadow
  • * documentation of the installation / dokumentacja instalacji____________________
  • Stairway to Heaven
  • Modlitewnik // Prayer Book_____
  • Dom // Home________________
  • Dziedzictwo // Heritage________
  • Oko bez powieki // Lidless Eye__
  • Fontanna Urina______________
  • Taken by Mouth
  • Skinning
  • Poduszki // Pillows
  • Love Rider
  • Ghost Rider
  • Uje muje dzikie węże
  • ____________________________________ O MNIE / ABOUT ME
© 2011 - 2022
Theme by WPShower

Ciało w obrazie Cienia // Body in the Image of the Shadow

__PL__

Punktem wyjścia są wizerunki ciała Chrystusa zaczerpnięte z malarstwa: Pieta z Awinionu (przypisywana Enguerrandowi Quartonowi), Pieta (Williama Adolphe Bouguereau) oraz Złożenie do grobu (Michała Anioła). Praca jest oparta na napięciu pomiędzy światłem a cieniem, a także ich symbolicznymi znaczeniami: życiem a śmiercią. Jednocześnie w zamierzeniu to gra pomiędzy metafizyką a cielesnością, a przedstawienia zostały zredukowane do linii odwzorowującej kontur ciała i budowane przez światło, które go dematerializuje.
Praca odwołuje się także do greckiej legendy o początkach malarstwa, dotyczącej sceny pożegnania, w której dziewczyna obrysowała cień ukochanego, aby „zachować ciało w obrazie jego cienia” (Belting, 2007). W tym kontekście praca jest dla mnie swoistym wypełnianiem konturu znaczeniem, a przez dwuznaczną formę daje możliwość szerszej interpretacji. Z jednej strony odnosi się do pamięci kolektywnej poprzez zarysy postaci zakodowane jako przedstawienia ciała Chrystusa. Z drugiej strony ciało jest pozbawione atrybutów boskości otwiera się na interpretację – może przywoływać nocne życie (poprzez użycie neonu jako medium) czy policyjne obrysy zwłok.

__EN__

The starting point of the installation were the images of the body of Christ taken from the paintings of old masters: Avignon Pieta (by Enguerrand Quarton), Pieta (by W.A.Bouguereau) and Entombment (by Michelangelo). Each piece has been created by reducing the image to a clear line reflecting the contour of the body. But at the same time a line is made of light, which dematerializes it. I am interested in the tension between the physical and the metaphysical.
The work refers also to the Greek legend about the origins of the painting, that came from a scene of farewell, in which a girl outlined the shadow of a beloved man, in order to “keep the body in the image of his shadow “(Belting, 2007). It is a kind of filling contour with meaning that gives many possible interpretations, not only connected to the emotional part of human nature. It can refer to collective memory - to the art history or objects of religious worship, but also to some representation (and condition) of body in contemporary visual culture, such as neon signs of night life and police outlines of human corpse. At the same time, it is a border between internal and external part of the body, a surface of its identity, which is a symbolic reference skin.

 

2015 / neon, installation
2015 / neon, installation